30.03.2008

Nu am cuvinte


Singurul lucru la care m-am priceput vreodata au fost cuvintele. Amandoua profele aproape de inima mea care m-au instruit in taina cuvintelor mi-au zis ca eu sigur o sa scot un roman intr-o zi, pentru ca intotdeauna puteam descrie orice prin cuvinte fara sa fie nevoie sa stiu despre ce vorbesc. Nu stiau desigur cat de delasatoare m-a facut mama.

Dar ce te faci cand ramai fara cuvinte? Mi-am dat seama ca avem un vocabular atat de saracios, ca uneori trebuie sa apelez la un cuvant in alta limba pentru ca nu are echivalent in limba romana si aici nu ma refer la termenii de argou ci pur si simplu ca exista acele cuvinte pe care daca le-as traduce ar rezulta o intreaga fraza. Asa ca as recomanda ca in loc sa se faca atat de multe modificari gen "niciunul" legat etc cei de la Academie ar trebui sa inventeze cuvinte, si tot sa inveteze astfel incat sa nu mai fie nevoie vreodata sa zicem: "am ramas fara cuvinte". Sunt atat de seci de semnficatie cuvintele care ar trebui sa fie cele mai bogate in sens: fericit, suparat, trist. De fiecare data simtim nevoia sa adaugam ceva. De ce n-am putea sa zicem: sunt fericit si atat, interlocutorul sa nu mai intrebe nimic dupa aceea.

Singurul cuvant care mi se pare demn de limba romana e "dor". Cand zici "dor" mi se pare ca nu mai e nevoie sa mai zici nimic. Dar atat. Sper sa vina ziua in care dupa ce i-am dat un search creierului, sa nu mai imi apara grimasa asta pe fata cand realizez ca...inca nu s-au inventat cuvinte...

7 comentarii:

Anonim spunea...

Poate asta e si frumusetea limbii romane... Nu exista destule cuvinte sa exprimi ceea ce vrei, si atunci trebuie sa arati...Si astfel, iti exprimi direct sentimentele. Si ce valoare are un cuvant?

Unknown spunea...

(deviez de la subiect) "Ce valoare are un cuvant?" ... Eu te intreb: "Ce valoare are omul fara cuvant?"
(Revenind la subiect)Cuvintele reprezinta doar o parte din limbaj, aproximativ 10-15%. "Restul" ramane pe seama limbajului non-verbal, din acest motiv fiecare zi din viata noatra are un ... "feeling" diferit.
Tina... smile :).

Valy spunea...

If You Want to be Understood...Listen
Durerea este universala dar tot lafel este si Speranta.

Tina spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Tina spunea...

@irinuca Pe mine ma enerveaza sa-mi arat sentimentele. De asta imi plac cuvintele. Adica tine de superioritatea umana capacitatea de a se exprima prin cuvinte. Poate ca ai dreptate, poate ca e de preferat sa-ti arati direct emotiile, dar eu una nu pot. Si daca e cum zici u, ca nu au valoare cuvintele, ca asta se intelege din ce ai zis u, de ce de multe ori spunem ca daca as putea sterge ce am spus ce bine ar fi.
@ cristian i do smile, rilli i do:P
@ valy nu prea inteleg ce vrei sa spui.Asa sunt multe sentimente universale. Pe mine nu ma interesa ce sentiment sau cuvant e universal, ci inexistenta multora.

Anonim spunea...

Nu am zis ca sunt de prisos cuvintele, si nici ca putem trai doar aratand ceea ce simtim. Ma refeream la faptul ca un cuvant, fara sa aiba un inteles, fara sa aiba un "background sentimental" nu are valoare. Cuvintele pur si simplu nu au valoare. Cuvintele asociate unor persoane, fapte, sentimente, cuvintele intr-un context anume prind valoare. Cuvantul "ura" din dex nu e acelasi lucru cu "te urasc-ul" pe care il rostesti...

Tina spunea...

asa e irinuca. fiecare cuvant contine o incarcatura emotionala. Numai ca sunt unele care nu pot reda ce simti inauntru. Si atunci apare fraza: nu pot descrie ceea ce simt...nu am cuvinte...